piątek, 18 maja 2018

Eros i psyche opera

Libretto opery Różyckiego to pełna rozmachu podróż Psyche i Blaksa w poszukiwaniu Erosa – poprzez pięć epok – od Arkadii Złotego Wieku, przez Cesarstwo Rzymskie, średniowieczny klasztor w Hiszpanii, Paryż czasów Wielkiej Rewolucji Francuskiej aż po jedną z europejskich stolic początku XX wieku. The libretto of Różycki’s opera is a full-blown journey of Psyche and Blaks in search of Eros – through five eras, from the Golden Age Arcadia, through the Roman Empire, a medieval monastery in Spain, Paris at the time of the French Revolution, ending in one of European capitals in the early twentieth century. Jeśli zatem Erosa i Psyche w Operze Narodowej ogląda się z uwagą, jest to zasługą wykonawców oraz reżyserki Barbary Wysockiej, która. Opera została zainspirowana sztuką o tym samym tytule pióra Jerzego Żuławskiego, pamiętanego dziś przede wszystkim jako autora powieści Na srebrnym globie. Zdania krytyki były podzielone.


One night, a mysterious figure visits her, hiding its countenance.

Troubled by this encounter, she will face the question of love through her different. Przypomnienie widzom polskiej zapomnianej opery okazało się inscenizacyjnym sukcesem, Wysocka umieściła akcję w. W tym czasie wystawiany także w krakowskich i lwowskich teatrach. Rozgrywa się w kilkunastu wiekach, poczynając od starożytności. Opowiada o walce duszy, którą symbolizuje Psyche, z materią, przedstawioną w postaci Blaksa.


W pierwszych operach (Bolesław Śmiały, Meduza) wyraźny jest wpływ muzyki R. Wagnera, natomiast od Erosa i Psyche wyczuwalny jest wpływ opery werystycznej oraz niemieckiego modernizmu. Psyche w końcu zdecydowała się na ten akt, jednak gdy zapaliła oliwną lampkę jej oczom ukazała się postać boga.

Obudzony Eros musiał udać się do swej matki Afrodyty i opuścić ukochaną, skazując ją na rozpacz i samotność. Psyche szukała męża po całej ziemi, aż trafiła na dwór Afrodyty. Administratorem Danych jest Polskie Radio S. Barbara Wysocka, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie.


Psyche była dziewczyną z dobrego domu, tak bardzo piekną, że porównywano ją do samej Afrodyty, a ona przez skromność nie protestowała. Rozzłoszczona tym bogini wysłała do niej swego syna Erosa, i przykazała mu, żeby za pomocą swych strzał rozniecił w Psyche płomień pożądania, skierowany ku jakiemuś potworowi. W tym samym czasie Karol Szymanowski przygotowywał się do napisania Króla Rogera. Dzieło Szymanowskiego, choć nie spotkało się z uznaniem publiczności w latach dwudziestych, powraca obecnie z. Eros zerwał się do lotu, a Psyche chwyciła go z całej siły, jednak nie zdołała się utrzymać i spadła na ziemię.


Wtedy mąż powiedział jej, że musi wrócić do swej matki, aby wyleczyć poparzone ramię. Jak można było się spodziewać, Afrodyta wpadła we wściekłość dowiedziawszy się, że jej syn zamiast dręczyć Psyche. Niemałą zasługę ma tu libretto, którym stał się przeniesiony do opery niemal bez zmian (z pominięciem obrazów) piękny dramat J. To spektakl, który jest powiewem młodości i świeżości w repertuarze Opery Bałtyckiej. Gdy zamiera ryk armat I Wojny Światowej, w Wiedniu, w sercu Europy Środkowej, kończy się złoty wiek. Imperium austro-węgierskie zaczyna się rozpadać.


To jeden z milionów zgonów spowodowanych przez zabójczą grypę „hiszpankę”. Dużym zainteresowaniem cieszyły się też dzieła Gounoda, Bizeta, Verdiego, Pucciniego czy Richarda Straussa. Było to wydarzenie dużej miary, gdyż w ciągu całego XIX, a także na początku XX w.

W główkach wam pustoty, a tu est eszcze tyle do roboty! W okresie międzywojennym dzieło obecne było na scenach europejskich, później niesłusznie zapomniane. Tematem jest wieczna tęsknota człowieka za światem idealnym.


Film dokumentalny „Klimt i Schiele. Katarzyna Warnke w miniony piątek pojawiła się na premierze sztuki pt. Na tę okazję wybrała dość zaskakującą kreację. Otwarcie nie okazało się może spektakularne, ale widzowie otrzymali piękną, poetycką opowieść, zachwycającą malarskością scen, nawiązujących do słynnych obrazów. Jego tematem jest wieczna tęsknota człowieka za światem idealnym.


Eros i śmierć - Eros i Psyche - reż.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty